Egberinkdak grijpt snel in bij ziekteverzuim.

“Hoe eerder, hoe beter.”

 

Duurzame inzetbaarheid versterkt het fundament van het bedrijf. Dat vinden Alex Egberink en Peter van der Sluis van Egberinkdak. “Onderneem bij een ziekmelding direct actie.”

 

Dakdekkers Marco en Mark van Egberinkdak in Hengelo deden OKD-Kader voor een kantoorfunctie. Het was een logische stap, volgens Alex Egberink, directeur marketing en Peter van der Sluis, operationeel directeur. Zo behielden zij twee goede medewerkers. Alex: “Verantwoordelijkheid versterkt de binding en motivatie. Bij een personeelstekort laat je mensen doorgroeien in het bedrijf. Je kunt binnen Egberinkdak carrière maken en iedereen ziet dat. Als iemand langdurig in de ziektewet terechtkomt, kost dat alleen maar geld. Daar heeft niemand iets aan.”

 

Visie

Een paar jaar geleden raakte Alex in gesprek met B2 transities over het terugdringen van ziekte-verzuim. Alex: “Het advies was: onderneem bij een ziekmelding direct actie. Hoe eerder hoe beter. Dat is nu ook mijn visie. Marco is een goed voorbeeld dat het werkt. Hij heeft me verbaasd in positieve zin. Hij is de man die altijd met praktische oplossingen komt. Ook Mark heeft me positief verrast. Hij blijkt een echt commercieel talent.”

 

Soms is het wel even slikken, volgens Alex en Peter. Het is druk bij Egberinkdak en vakmensen zijn schaars. Alex: “Natuurlijk is het dan verleidelijk om iemand zo lang mogelijk op het dak te houden. Maar dan kom je uiteindelijk in de problemen. Ik kies ervoor om kennis en ervaring binnen te houden. Zo bouw je verder aan de organisatie.” Peter: “Het was echt niet gemakkelijk. Marco en Mark waren uitstekende dakdekkers die we nu moeten missen. Maar dat onze werkwijze juist is, zien we in de praktijk. Hoe druk we het ook hebben, de organisatie loopt steeds gesmeerder. De problemen worden steeds kleiner. Het personeelstekort lost langzaam op. Maar het is een kwestie van lange adem.”

 

Pareltjes

In overleg met B2 transities kozen Alex en Peter voor een langere looptijd van het omscholingstraject. Marco en Mark kregen beiden een groeifunctie. Alex: “Vanuit de branche werd ik door sommige ondernemers gewaarschuwd. Ze zeiden: ‘Wat jij wilt, werkt niet.’ Toch geloofde ik erin. En ik investeerde er tijd in. Ondanks de drukte.”

 

Sommige medewerkers hebben een rugzakje, vertelt Peter. Het kost tijd, energie en geld om daar mee om te gaan. Alex: “Maar je haalt er ook pareltjes uit. En wij kunnen er goed mee omgaan. Als iemand kortsluiting heeft in zijn hoofd, dan praten we daarover. Ik ben weliswaar verantwoordelijk voor marketing, maar ik zie dat ook als mijn taak.” Peter (lacht): “We zijn psycholoog en dak-bedekkingsbedrijf in één.”

 

Marktontwikkeling

De aanpak van Egberinkdak geeft het bedrijf een positieve uitstraling. Het bedrijf wordt gezien als een aantrekkelijke werkgever. Alex: “Toen ik de zaak in 2018 overnam waren we met 3 medewerkers. Nu zijn het er 21. En er komen ook nog zzp’ers in dienst. We doen hier aan deeltijdwerk. Dat is nu eenmaal de ontwikkeling van de markt. Je daartegen verzetten is geen optie.” Peter: “De planning is bij ons soms een puzzel, dus dat was een discussiepuntje. Maar het pakte bij ons goed uit.”

 

Opgeleid personeel is voor Alex en Peter belangrijk. Alex: “Sommige medewerkers willen echt niet. Dan lukt het ook niet. Maar de meesten die een opleiding volgen, bloeien helemaal op. Voor iemand die in een moeilijke situatie zit, kan de combinatie werken en leren een nieuwe start betekenen. Bij de begeleiding worden we grotendeels ontzorgd door B2 transities.”

 

“Ik kies ervoor om snel in actie te komen. Als iemand met een geblesseerde schouder blijft doorwerken op het dak, dan weet je dat het ooit misgaat. Bedenk eens wat voor schade je aanricht. Hoe vroeger je begint met een traject, hoe lager uiteindelijk de kosten. Aan die visie houden wij vast.”