De nieuwe carrière van Dave Nieuwenhuijzen.

“Ik ben te jong om arbeidsongeschikt te zijn.”

 

Een polsblessure betekende het einde van zijn loopbaan als dakdekker.  Een andere passende baan binnen het bedrijf was er niet. Dave Nieuwenhuijzen zocht met zijn werkgever en B2 transities naar een oplossing. Zo maakte Dave een nieuwe stap als vrachtwagen-chauffeur. “Ik heb nu ook vrijheid en zelfstandigheid, net als toen ik dakdekker was.”

 

Dakdekken was zijn lust en zijn leven. Af en toe mist hij zijn oude vak nog wel. Dave Nieuwenhuijzen (30) praat erover met zijn voormalige werkgever Sander Admiraal. Ze zitten samen aan tafel in het kantoor van Dakdekkersbedrijf Admiraal in Nibbixwoud. Dave vertelt: “Meters maken op het dak was leuk. Lekker actief zijn in de buitenlucht, met leuke collega’s. Ik was 17 jaar toen ik ging werken als dakdekker. Ik werd opgeleid tot en met niveau 2. Het was echt fijn werk. Ik deed het met plezier, tot het echt niet meer ging.”

 

In de zomer van 2021 begonnen voor Dave de problemen. “Vlak voor de vakantie kreeg ik pijn in mijn hand. Ik dacht dat het met een paar weekjes rust vanzelf over zou gaan. Maar na mijn vakantie kon ik niet eens meer een mes vasthouden of een brander oppakken. Ik had een peesontsteking.”

 

De schok

Er volgde een medische behandeling. Die duurde twee jaar. Dave kreeg een brace, injecties en fysiotherapie. Niets hielp afdoende. De arts besloot om te opereren. Dave: “Helaas ging de nabehandeling niet goed. De fysiotherapeut zei dat ik na zes dagen wel weer aan het werk kon. Mijn arm was toen nog dik, maar ik deed het. Ik wilde graag weer aan het werk.”

 

De pijn kwam terug en verdween niet meer. Nog een keer opereren vond de arts geen goed idee. Er waren te veel risico’s. De arbeidsdeskundige stelde vast dat Dave niet langer kon dakdekken. “Daar schrok ik van. Ik vond mezelf veel te jong om arbeidsongeschikt te zijn. En werken op kantoor is niets voor mij.”

 

Sander en Rory Admiraal bekeken of ze ander werk hadden voor Dave. Het dakdekkersbedrijf is gespecialiseerd in dakbedekking, gevel- en dakbeplating en heeft veel verschillende soorten werk en functies. Ze doen altijd hun best om uitval van hun dakdekkers te voorkomen. Maar in het geval van Dave bleek dat niet eenvoudig te zijn. Hij zat uiteindelijk vijf maanden thuis.

 

Zwaar traject

Bij een bedrijfsbezoek van B² transities kwam de situatie van Dave ter sprake. Er werd besloten om een omscholingstraject voor hem op te zetten. B² transities keek naar zijn voorgeschiedenis, belastbaarheid, mogelijkheden en beperkingen. En naar de mogelijkheden die het bedrijf kon bieden. Er volgden gesprekken met een arbeidsdeskundige over passend vervangend werk.

 

Er kwam een baan als vrachtwagenchauffeur naar voren. B² transities overlegde met zijn samenwerkingspartner 24/7 Drive. Deze partner zorgt voor rij-opleidingen met baangarantie. Dave werd door 24/7 Drive bij een opdrachtgever aangemeld om een dagje mee te rijden en kreeg een intakegesprek. Daarna deed hij nog een test bij Stichting Transport en Logistiek. Dit voortraject rondde hij met succes af. Dave startte met zijn theorie-opleiding. “Ik moest code 95 halen. Dat vond ik een zwaar traject. Code 95 is een Verklaring van Vakbekwaamheid. De rijlessen voor het rijbewijs C/CE waren gelukkig minder stressvol. Ik hoefde niet in één keer te slagen. Maar de rijschool zorgde ervoor dat ik het praktijkdeel toch in één keer haalde. Daarna ging ik een jaar op een trailer rijden bij Zandbergen Transport. Als alles goed gaat, krijg ik daar een contract aangeboden.”

 

Met zijn vrachtauto bevoorraadt Dave nu supermarkten. “Zo leer je echt goed sturen. Want je moet met een lange wagen door allerlei kleine dorpen. Dat is een uitstekende manier om het vak te leren. Als je winkelbevoorrading hebt gedaan, ben je heel aantrekkelijk voor de logistieksector.”

 

Vrijheid

Dave moest zijn nieuwe baan voor langere tijd kunnen volhouden. Ook met zijn polsproblemen. Dat lukt. Dave: “Het sturen kost geen moeite en het schakelen gaat automatisch. De vrachtauto werkt met luchtvering. Bij het uitladen laat ik de trailer een beetje scheef zakken. Daarna is het eenvoudig om volle karren uit te laden. Ik zet de lading op de klep en die laat ik zakken. Het supermarktpersoneel haalt de lading dan weg.”

 

 

Rijden op de vrachtauto vindt Dave geweldig. “Ik heb vrijheid en zelfstandigheid, net als toen ik dakdekker was. Ik wil ook ritten gaan maken naar het buitenland. Om nog meer ervaring op te doen.” “Dakdekkersbedrijf Admiraal heeft goed met me meegedacht. Ik wist niet dat er zoiets als B² transities bestond. Maar tegen iedereen die ook zoiets overkomt, wil ik zeggen: neem contact op met B² transities. En zo snel mogelijk. Want als je meteen met een traject start, zijn er veel mogelijkheden. De dakbedekkingsbranche heeft dit echt goed geregeld.”