Zelfde branche, andere functie.

 

Teun Janssen: “Dit is een succesverhaal.”

 

Ongeveer een jaar geleden ging René van Gool aan de slag bij DAKaccent in Oisterwijk. Zijn carrière als dakdekker was bij Bollen daksystemen bv door fysieke problemen tot stilstand gekomen. B2 transities vond voor hem een passende baan, binnen de branche.

 

Aan de wand bij de planning hangt een scherm. Je ziet de actuele weerkaart en de positie van de serviceauto’s. Heel overzichtelijk. “Een idee van René,” zegt Teun Janssen, directeur van DAKaccent Nederland B.V. “Hij pakt het werken met computers en verschillende systemen snel op. Terwijl hij altijd buiten werkte.”

 

Voor René is het inderdaad de eerste baan achter een beeldscherm. René: “Ik ben ooit begonnen bij een aardappelgroothandel. Vrachtwagens volladen met zakken van 25 kilo. Ik stapte over naar de dakbedekkingsbranche doordat Bollen daksystemen contact met mij opnam. Vanaf dag één vond ik het leuk. Bij TECTUM deed ik verschillende cursussen. Ik werd verder opgeleid in de praktijk. Ik dacht nergens over na. Sjouwen, sjorren, trekken en gaan. Ik was niet voorzichtig met mijn lichaam. Dat was achteraf bezien niet verstandig. Met het tillen van een föhnautomaat maakte ik mijn heupgewricht stuk.”

 

Tegenslag

Na twintig jaar werken op het dak kreeg hij slijtage aan schouders, knieën en rug. René werd twee keer geopereerd aan zijn knieën. Daarnaast had hij mantelzorgtaken thuis. Door alle tegenslag viel hij steeds vaker uit. René: “In het begin stelde ik een beslissing uit. Ik deed wat lichter werk, inspectie, service en onderhoud. Ik volgde een opleiding voor dakinspecteur. Maar die kon ik door omstandigheden niet afronden. Steeds kwam ik weer in de productie terecht. Op een gegeven moment vroeg ik mezelf af: moet ik nou zo verder, met veel uitval? De werkgever op kosten jagend? Ik wilde iets anders dan alleen maar op het dak werken.”

 

René en zijn werkgever Ramon van Hoof van Bollen daksystemen raakten in gesprek met B2 transities. Die zocht contact met verschillende bedrijven voor een werkervaringsplek. Soms kwam er geen duidelijkheid over het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Dan stopten ze met dat traject. Functies met een zware lichamelijke belasting kwamen niet in aanmerking. B2 transities nam ook contact op met Teun Janssen van DAKaccent in Oisterwijk. Teun: “Toevallig hadden we een planner nodig op de serviceafdeling. We zochten iemand die technisch goed op de hoogte is. Die combinatie is moeilijk te vinden. Mensen die veel van daken weten, willen meestal niet binnen achter een computer zitten. Mensen die gewend zijn om achter een beeldscherm te werken, weten vaak niet zoveel van daken. René wilde het gelukkig proberen. Nu komt alles wat technisch is bij hem terecht.”

 

Behoud van kennis

DAKaccent heeft een grote serviceafdeling. Als planner draagt René veel verantwoordelijkheid. Teun: “Toen René hier kwam, hadden we een leuk gesprek. Ik heb hem wel vier keer gevraagd of hij echt wel met een computer wilde werken. ‘Hoe gaat dat straks, als je vanachter je scherm ziet dat buiten de zon schijnt?’ Hij vond dat geen probleem. Het is ook begrijpelijk dat René het liefst binnen de dakenbranche blijft. Hij kan hier zijn kennis toepassen en een goed salaris blijven verdienen. In een andere bedrijfstak is zijn opgebouwde werkervaring minder waard.”

 

René: “Ik wilde het snel oppakken. Daarom begon ik ‘s ochtends extra vroeg. Ik keek eerst met collega’s mee. Daarna ging ik zelf aan de slag. We werken hier goed samen en het is gezellig. Ik kan alles vragen. Het werk is afwisselend. Je moet schakelen, prioriteiten stellen en collega’s helpen. Ik heb het enorm naar mijn zin. Ik hoop hier mijn pensioen te halen.”

 

Teun: “Er kan op een klus altijd iets onverwachts gebeuren. Dan lukt het de monteur niet om het werk meteen af te maken. René pakt dit soort meldingen op. Hij belt met de klant om te overleggen. Hij bedenkt een oplossing en maakt er zo nodig een planning en calculatie voor.”

 

Cursus

Communicatie is belangrijk in zijn bedrijf, benadrukt Teun. “René is net als ik een echte Brabander. Dat kun je goed horen en dat is erg leuk. Maar dat maakt de communicatie met de klant niet altijd even duidelijk. Een verkeerd geplaatste zin in een e-mail kan vreemd overkomen. Via B2 transities is geadviseerd om bij TECTUM een cursus zakelijke correspondentie en communicatie te volgen.  Andere collega’s waren ook meteen geïnteresseerd. René communiceert inmiddels uitstekend met klanten. De cursus bij TECTUM heeft daarbij goed geholpen. Ik ben blij met de bemiddeling van B2 transities en de inzet van René. Dit is een succesverhaal.”