Samenwerkingspartner 24/7 Drive begeleidt mensen naar transportsector.

 

Van het dak naar de vrachtauto.

 

Voor een dakdekker met gezondheidsproblemen zoekt B² transities altijd eerst naar een andere passende functie binnen het bedrijf. Als die er niet is, kijkt B² transities of er binnen de dakbedekkings-branche een andere geschikte baan is. En desnoods wordt gezocht naar een baan in een andere sector. Een samenwerkingspartner in het beroeps-goederenvervoer is daarbij 24/7 Drive.

 

B² transities gaf 24/7 Drive opdracht om Dave Nieuwenhuijzen op te leiden tot vrachtwagenchauffeur. Sandra Jonker, intercedent bij 24/7 Drive: “We zijn altijd op zoek naar kandidaten voor vervoers-bedrijven in het hele land. We begeleiden mensen en kijken onder andere samen met B² transities of ze geschikt zijn voor de transportbranche. De rij-opleiding besteden we uit aan een vaste rijschool die veel met zij-instromers werkt. Voor de kandidaat zoeken we een opdrachtgever waar hij aan het werk kan. Daar is een mentor aanwezig om aankomende chauffeurs wegwijs te maken en de kneepjes van het vak bij te brengen.”

 

Bij de kennismaking met Sandra toonde Dave zich meteen enthousiast. Sandra: “We vragen altijd wat iemand verwacht van het chauffeursberoep. Een vrachtwagenchauffeur zit niet alleen maar achter het stuur. Dat is twintig procent van de tijd. Verder ben je aan het laden en lossen, wachten of bezig met andere taken. Je maakt lange dagen en je bent veel onderweg. Ook moet je goed kunnen overleggen met klanten. En met rolcontainers overweg kunnen. Dakdekkers die via B² transities als zij-instromer komen, hebben vaak een beperking. Die beperking mag geen rol spelen bij het werk als vrachtwagen-chauffeur.”

 

Geen stress

Na zijn aanmelding reed Dave een dag mee met een chauffeur. Hij werd bovendien getest door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Sandra: “STL neemt theoretische testen af. Een instructeur gaat ook een stukje met de kandidaat rijden. Dave kwam meteen goed door de testdag heen. Dat betekende dat hij met zijn opleiding kon starten. Een rij-instructeur schatte in hoeveel lessen Dave nodig had. Tijdens de opleiding is er steeds contact. Gaat alles goed? Zijn er misschien extra lessen nodig? De opleiding duurt zes tot acht maanden. Dat is best lang.”

 

Na zijn rij-examen startte Dave op de bakwagen. Daarna haalde hij zijn rijbewijs voor aanhanger. Hij ging verder met de trekker/oplegger. Sandra: “Je moet zeven examens doen om het te halen. Het is dus een pittige opleiding. De stress wordt zoveel mogelijk weggenomen. De leerling kan gratis herkansen. Hij kan ook extra lessen krijgen om beter voorbereid te zijn op een examen. Die wetenschap haalt bij de kandidaat vaak al veel druk van de ketel. Een voorbeeld: iemand moet op maandag examen doen. Maar de vrijdag ervoor is hij er nog niet helemaal klaar voor. Dan gaat de rijschool in het weekend nog een paar extra uren met hem rijden. Ze doen er alles aan om je te laten slagen. De leerling weet bovendien dat hij gratis mag herkansen als hij zakt. En dan blijkt dat bijna iedereen de eerste keer meteen slaagt.”

 

De juiste mentaliteit

De vraag naar goede chauffeurs in de transportsector is groot. Er komen niet veel jonge chauffeurs bij. Een rij-opleiding is voor veel jongeren te duur. Tegelijkertijd gaan er veel ouderen op de vrachtwagen met pensioen, vertelt Sandra. “Er is een groot tekort aan goede mensen. De arbeidsachtergrond van een kandidaat is niet heel belangrijk. Er worden allerlei mensen opgeleid tot chauffeur. Het gaat om iemands mentaliteit en de werktijden moeten passen bij de privésituatie.”

“Er worden vaker dakdekkers op dezelfde manier opgeleid als Dave. Voor ouderen is de opleiding soms iets moeilijker. Die hebben meestal al lang niet meer in de schoolbanken gezeten. Maar uiteindelijk komt het bijna altijd goed. Dakdekkers zijn gewend om lange dagen te maken. Om deadlines te halen. En ze kunnen omgaan met verschillende weersomstandigheden. Dat komt allemaal goed van pas als je werkt als vrachtwagenchauffeur.”