Begeleiding naar een andere sector.

“Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.”

 

Zijn medewerkers knopen makkelijk een gesprek met hem aan. Arjan zûm Grotenhoff, vestigingsleider van Technodak, houdt van korte lijnen. Medewerker Erwin van Tiggelhoven besprak met hem zijn twijfels over zijn toekomst als dakdekker. Samen met B2 transities werkten ze aan een oplossing, met een strakke deadline.

 

Technodak in Oldenzaal werkt met opgeleide mensen. Kwaliteit en welzijn van de medewerkers  is voor ons belangrijk, vertelt Arjan zûm Grotenhoff. Dakdekkers aarzelen dan ook niet om met hem in gesprek te gaan. Arjan: “Dit is een platte organisatie. Iedereen loopt bij elkaar naar binnen. We durven elkaar de waarheid zeggen. Daarna kunnen we gewoon verder met elkaar. Ook als een collega privé in een lastige situatie zit, dan vertelt hij dat. We gaan daar op een gepaste manier mee om. Dus toen Erwin zich zorgen maakte over zijn rug, sprak hij dat gewoon uit.”

 

Empathie

Na een ernstige val tijdens het werk kreeg Erwin van Tiggelhoven rugklachten. Die werden in de loop van de tijd steeds erger. En daarmee groeide de onzekerheid bij Erwin. Arjan: “Erwin wist dat het binnen vijf jaar echt een probleem zou worden. Hij besloot niet door te gaan als dakdekker. Toen dat eenmaal duidelijk was, zochten we contact met B2 transities. Om samen te onderzoeken hoe we verder moesten.”

 

Erwin was een uitstekende vakman, aldus Arjan. Hij vond het spijtig om hem te zien vertrekken. Daarom bekeek B2 transities eerst met Erwin of hij toch niet bij Technodak kon blijven werken. Maar hij koos voor een andere richting. Arjan: “Het was jammer dat we een goede dakdekker kwijtraakten. Maar ik kende Erwin maar al te goed. Hij is een gevoelsmens. Hij is empathisch, hij voelt anderen goed aan. Daar wilde hij iets mee doen. Minder met zijn handen werken, meer mensen helpen. De zorg in, dat leek hem wel iets. Hoe hij die overstap naar de zorg kon maken, wisten we alleen niet zo goed. Maar daar zorgde B2 transities voor.”

 

Respect

B2 transities onderzocht wat er nodig was voor Erwin om in de gezondheidszorg te kunnen werken. De afspraak met Technodak was dat hij binnen een jaar een andere baan zou hebben. In de tussentijd kreeg hij aangepast werk. En hij kreeg de ruimte om een opleiding te doen. Arjan: “Op die manier hoefde hij zich niet steeds ziek te melden. We namen beiden onze verantwoordelijkheid. De deadline van een jaar was een goede stok achter de deur. Erwin ging daar serieus mee om. Uiteindelijk heeft hij op een nette manier schriftelijk ontslag genomen. We gingen op een goede manier uit elkaar. Een juridisch steekspel met advocaten is heus niet nodig. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Hij komt nog steeds weleens langs voor een kopje koffie. Zo hoort het te gaan. Wij respecteren elkaar.”